برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
IMG_۲۰۲۱۱۰۱۰_۱۹۲۵۱۸ (18).jpg

اسب درمانی، شیوه نوین مداخله در کاردرمانی

حیوانات حمایت عاطفی زیادی برای ما ایجاد کرده و می توانند باعث آرامش باشند. جدا از ارتباطی که بین صاحب حیوان و حیوانات وجود دارد، گاهی از موجودات برای درمان استفاده می شود. خصوصا برای افرادی که تجربه های عاطفی ناخوشایندی دارند استفاده از حیوانات خانگی می تواند شرایط خوبی برای این زمینه ایجاد نماید. در ادامه نوعی از حیوان درمانی به نام اسب درمانی را با هم مرور می کنیم.

اسب درمانی چیست؟


اسب درمانی نوعی درمان با حضور موثر اسب‌ها است که می‌تواند انواع علائم جسمانی و روانی افراد را بهبود داده و کنترل کند، این درمان غیر تهاجمی و نوین ، طی سال‌های اخیر مورد استقبال روان درمانگران از جمله کاردرمانگران و روانشناسان، در سراسر دنیا واقع شده است.


گاهی نوعی روان درمانی است که در آن از اسب برای فرایند درمان روانشناختی استفاده می کند. در این درمان افراد تحت نظارت یک روانشناس فعالیت هایی مانند نظافت، تغذیه و هدایت اسب را بر عهده می گیرند. هدف از این نوع مداخله پرورش مهارت هایی مانند تنظیم عاطفی، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری می باشد.
درمان با استفاده از اسب با توجه به هزینه های آن ممکن است کمی عجیب و ترسناک باشد. با این حال این روش به دلیل شواهد تجربی در رابطه با اثربخش آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
 اصطلاح اسب درمانی، می تواند به اشکال دیگری از درمان مانند کاردرمانی اشاره نماید.


تاریخچه اسب درمانی:


از زمان یونانیان باستان از اسب برای اهداف درمانی استفاده می شده است. پزشک یونانی بقراط، معروف به "پدر پزشکی"، در مورد اثرات درمانی سواری مطالب زیادی نوشته است.

اسب سواری در دهه 1950 و 1960 به ابزاری محبوب در زمینه درمانی تبدیل شد. در سال 1969 انجمن معلولین سواری آمریکای شمالی تاسیس شد که بعداً به انجمن بین المللی سواری درمانی (PATH) شهرت پیدا کرد.

اسب درمانی برای چه کسانی است؟


روان درمانی به کمک اسب (EAP) می تواند در طیف گسترده ای از جمعیت ها و در چارچوب درمان های مختلف استفاده شود. در حقیقت می توان از اسب برای تربیت افراد در هر سنی، حتی خانواده ها و گروه ها استفاده نمود.

روان درمانی با کمک اسب اغلب تنها روش درمان نیست، بلکه یک سرویس درمانی اضافی است که همراه با درمان سنتی تر مورد استفاده قرار می گیرد.
با ارائه یک تجربه کاملاً متفاوت از گفتار درمانی سنتی، روان درمانی به کمک اسب افراد را به بیرون می برد و به آنها اجازه می دهد هنگام یادگیری و کنار آمدن با چالش های عاطفی، از تمام حواس خود استفاده کنند.


آیا اسب درمانی برای کودکان و جوانان مناسب است؟ 


روان درمانی به کمک اسب می تواند به همان اندازه که در بزرگسالان به کار می رود در کودکان و نوجوانان نیز موثر واقع شود. مانند بزرگسالان، کودکان نیز می توانند با چالش هایی مانند تروما، اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه و ... روبرو شوند. اسب درمانی یک محیط درمانی به آنها ارائه می دهد که ممکن است کمتر از سایر روش های درمانی سنتی تهدیده کننده باشد.

اکثر کودکان شرکت کننده در این درمان بین 6 تا 18 سال هستند. کودکان معمولاً گشودن و کنار آمدن با احساسات و تجربیات دردناک را دشوار می دانند. روان درمانی با استفاده از اسب های می تواند در موارد زیر به افراد کمک نماید:


 1.جرات ورزی

2.اعتماد به نفس

3.توسعه و رشد روابط بین فردی 

4.آگاهی هیجانی 

5.همدلی

6.کنترل تکانه ها

7.مهارت های حل مسئله

8.مهارت های اجتماعی

9.اعتماد به دیگران 

فواید اسب درمانی چیست؟


انواع روش‌های درمانی به کمک اسب برای درمان بیماری‌های مختلف از اوتیسم تا PTSD استفاده می‌شود. حیوان درمانی به طور معمول تصاویر گربه و سگ را به ذهن متبادر می‌کند، اما درمان با کمک حیوان فراتر از حیوانات خانگی  است.
سال‌ها است که در آمریکا علاقه مداوم به این موضوع وجود دارد که بررسی شود اسب‌ها چگونه می‌توانند روند بهبود عاطفی و جسمی را به همراه داشته باشند. این زمینه در حال ظهور به عنوان درمان کمکی اسب (EAT) شناخته می‌شود و ایده آن ساده است: افراد در هر سنی، با توانایی‌های متنوع، می‌توانند از طریق درمان با اسب‌ها مزایایی کسب کنند.
اگرچه طیف گسترده ای از حیوانات می تواند در روند روان درمانی مورد استفاده قرار گیرد، اسبها صفات منحصر به فردی دارندکه آنها را به بهترین گزینه برای درمان تبدیل کرده است. متخصصین معتقدند عناصر منحصر به فرد زیر از دلایل عمده استفاده از اسب برای درمان می باشد:


 عدم قضاوت و بی طرف بودن:
به همان اندازه که افراد  به ویژه درمانگران، تمام تلاش خود را می کنند تا فضایی امن برای کاوش در آسیب ها و جراحت های عاطفی عمیق و تجربیات دردناک در اختیار مراجع قرار دهند، ممکن است به راحتی با نظرات خود بیمار را ناراحت کنند.
ایجاد یک رابطه درمانی می تواند مدتی طول بکشد زیرا شرکت کنندگان برای جلب اعتماد و تمرین آسیب پذیری در طول جلسه نیاز به زمان دارند. مراقبت از اسب می تواند احساس آرامش را فراهم کند زیرا فقط به رفتار و احساسات بیمار پاسخ می دهد بدون اینکه تهدیدی برای قضاوت درباره تجربه عاطفی وی باشد.


نظرات و افکار:
اسب ها ناظر خوبی هستند و نسبت به حرکت و احساسات هوشیار و حساس می باشند. آنها اغلب رفتار یا احساسات صاحب خود  را منعکس می کنند و درک و ارتباطی فراهم می کنند که باعث می شود فرد با آن ها احساس امنیت کند. همچنین به بیماران این امکان را می دهد تا به خودآگاهی رسیده و از رفتار و تعاملات اسب برای بازخورد و فرصت هایی  برای بررسی و پردازش آنچه اتفاق می افتد استفاده کنند.


مدیریت آسیب پذیری:
از آنجا که بیماران ممکن است در تلاش برای مواجهه با چالش های عاطفی، تجربیات قبلی احساس آسیب پذیری می کنند، اسب می تواند شرایط مناسبی را برای درمان فراهم کند. وقتی صحبت کردن درباره موضوعی بیش از حد دردناک به نظر می رسد، ممکن است بیمار با وقت گذاشتن با اسب بخشی از هیجانات و احساسات خود را تعدیل کند.

انواع شیوه های اسب درمانی کدامند؟


درمان به کمک اسب انواع مختلفی دارد و می‌تواند از کاردرمانی و فیزیوتراپی گرفته تا مشاوره روانشناسی گسترده باشد. این خدمات توسط متخصصین دارای مجوز ارائه می‌شود که اسب‌ها را در برنامه‌های درمانی خود قرار می‌دهند. به عنوان مثال، درمانگران می‌توانند از حرکت طبیعی و بازخورد اسب‌ها به عنوان ابزار درمان استفاده کنند.


خدمات اسب درمانی به سه دسته گسترده تقسیم می‌شوند:

درمان، یادگیری به کمک اسب و اسب سواری، که شامل سواری درمانی و تطبیق ​​یا سواری تفریحی برای افراد با نیاز‌های ویژه است.

 


نسترن عبدالوند

نسترن عبدالوند

کاردرمانی از مهمترین پروسه های توانبخشی است؛ خدمات کاردرمانی در محدوده بیماری های مغز و اعصاب ، بیماری های روماتولوژی، بیماری های عصبی-عضلانی، بیماری های ارتوپدی، سوختگی ها و تغییر شکل های ناشی از آن، صدمات ناشی از کار یا بیماری های ناتوان کننده ( یا بیماری های مزمن مثل دیابت و...) است.

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود